The Canadian Art Database
 

   
amanda Intro
Beatrice Course
Noemi
Katherine
Adeline
Chantale
steph
john


Natalka Husar, Pandora's Parcel to Ukraine, 1993(detail)


Jana Sterbak, Golem: Objects as Sensations, 1979-82 (detail)


Heather Benning, Dollhouse, 2007 (detail)



 

INTRODUCTION

Envisioning Virtual Exhibitions is a collection of texts and videos that emerged from a graduate seminar in curatorial practice, a pilot teaching project designed and led by Dr. Loren Lerner, a professor of Art History at Concordia University in Montreal. Conducted in the fall of 2012, Envisioning Virtual Exhibitions was the first of a series of seminars based on the CCCA Canadian Art Database, an open access digital collection of contemporary Canadian art, to be known as the CCCA Academy.

The objective of the seminar was to research and write about contemporary artists and their work, creating engaging texts and video presentations that would be informative and scholarly yet accessible to broad-based, public access audiences.  The students were encouraged to think broadly about exhibitions in light of the theory and practice of curatorship. Visiting speakers and weekly readings encouraged the class to consider the function of the curator in developing new relationships among artists and artworks and to conceptualize the exhibition as a way of presenting and analyzing ideas and concepts. (course syllabus)

The students' writing projects consisted of curatorial proposals with the potential to be realized as virtual exhibitions. The emphasis was on critical and creative thinking, self-direction, originality, and independent research.

The assignments were divided into three sections. 

In the first section, students worked with artists who are part of the CCCA Canadian Art Database, selecting two to three, and writing a short exposition of an exhibition theme. The theme could be based on a number of factors: period, locale, medium, genre, subjects, characteristics, concepts, or other unifying factors.

In the second section, students worked with artists who are not part of the CCCA Canadian Art Database to develop a second exhibition theme.

In the third section, students worked with the same artists, developing a unifying exhibition theme to write a two-person exhibition essay. A virtual exhibition concept and design accompanies the essay. As part of this last assignment, students also created video presentations from the texts on their chosen aspect of a virtual exhibition.

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Le recueil de textes et de vidéos Envisioning Virtual Exhibitions (« imaginer des expositions virtuelles ») découle d’un séminaire d’études supérieures sur les pratiques de conservation présenté à l’automne 2012 par Loren Lerner, professeure d’histoire de l’art à l’Université Concordia, à Montréal. Conçu dans le cadre d’un projet pédagogique pilote, ce cours était le premier d’un cycle inspiré de la base de données sur l’art canadien du Centre de l’art contemporain canadien (CACC) et nommé Académie CACC. L’accès à la collection numérique d’art contemporain canadien du CACC est libre.

L’objectif du séminaire consistait à mener des recherches et à écrire sur les artistes contemporains et leurs œuvres. Il s’agissait de créer des textes et des exposés vidéo captivants dont le contenu serait instructif et rigoureux, mais tout de même accessible à un public élargi. Les étudiants étaient invités à réfléchir aux expositions sous un angle général, à la lumière de la théorie et des pratiques en matière de conservation. Des conférenciers et des lectures hebdomadaires amenaient les étudiants à s’interroger sur le rôle du conservateur dans l’établissement de nouveaux liens entre artistes et œuvres d’art et à concevoir l’exposition comme un moyen de présenter et d’analyser des idées et des concepts. (plan de cours)

Dans le cadre de leur projet d’écriture, les étudiants devaient rédiger des propositions d’exposition réalisables dans un espace virtuel. L’accent était mis sur la pensée critique, la créativité, l’autonomie, l’originalité et la recherche indépendante.

Les travaux étaient divisés en trois sections.

Dans la première, les étudiants choisissaient deux ou trois des artistes répertoriés dans la base de données sur l’art canadien du CACC, imaginaient un thème d’exposition et le présentaient brièvement par écrit. Celui-ci pouvait être fondé sur divers facteurs, comme la période, le lieu, le moyen d’expression, le genre, les sujets, les caractéristiques, les concepts, ou d’autres aspects communs.

Dans la deuxième section de leur travail, les étudiants devaient élaborer un autre thème d’exposition pour des artistes non recensés dans la base de données sur l’art canadien du CACC.

Dans la troisième section, les étudiants devaient établir un thème d’exposition réunissant ces mêmes artistes, puis rédiger une dissertation sur une exposition-duo. Cette rédaction devait être accompagnée d’un concept et d’un plan d’exposition virtuelle. Les étudiants devaient également réaliser des présentations vidéo à partir de leurs textes sur les aspects de leur choix d’une exposition virtuelle. Vous trouverez ci-dessous les liens vers les textes et les vidéos.