The Canadian Art Database
 

   
Yvonne Lammerich

The Empirical Presence: Barbara Caruso, Jean-Marie Delavalle, Yves Gaucher, Ron Martin,
Jaan Poldaas, Henry Saxe


[Introduction to the catalogue for The Emperical Presence / Présence empirique (Barbara Caruso, Jean-Marie Delavalle, Yves Gaucher, Ron Martin, Jaan Poldaas & Henry Saxe) at Galerie Optica, Montreal, Quebec, October 12 – November 10 1991, co-curated by James D. Campbell and Yvonne Lammerich]

[Le texte français suit}


As an artist-curator my motivation and concept for this exhibition comes from the personal observation that a tragic and serious gap exists between the dialogue of abstraction, as a highly relevant form of art today, and the public and art community in Canada.

Emigrating to Canada in 1960 from Europe, this was a shock to me then, as it still is today. Those artists who have committed themselves to this path of investigation in Canada, unlike their American or European counterparts, have had to work much of the time in the last twenty years in relative isolation. This exhibition, although modest in scale and not definitive in representation, is intended to create a dialogue in an effort to close the gap.

Entering the last decade of the 20th century abstraction as an art practice is almost 100 years old. During this time major social, political and cultural changes have taken place, not to mention the technological and scientific revolution. The six artists presented here have absorbed and understood the new code created by these dramatic changes. Their work speaks to us on these terms.

As we are moving closer and closer towards the acceptance that we are the product of worldly conditions and matter, and that these in turn are modified by our manipulations, a new equation is in the making between human inherent material consciousness and the consciousness we impose on it.

The mind and body appear to be constantly in the process of reconstructing itself, not just within but also outside of its corporeal limits. One of the ways in which this occurs is through the imaging or reading of matter and stretching the imagination, forming a new equation or link.

Each of the six artists in this exhibition is concerned with the articulation of this experience, trusting entirely in its plastic and mechanical possibilities, as trusting the inherent possibilities within each of us. Neither the maker nor the viewer need be restrained by conventions. In a reciprocal relationship, these works are as much part of what we know or can know, of what we are or could become.

We now understand that our mental abilities are potential capacities which can only be realized in practice, in that we have to learn how to use them. Our ideas of material and matter should be regarded as mental constructions that have to be learned. This realisation is already manifest in the works of Caruso, Delavalle, Gaucher, Martin, Poldaas and Saxe. Hence The Empirical Presence.

[from the catalogue for The Emperical Presence (Barbara Caruso, Jean-Marie Delavalle, Yves Gaucher, Ron Martin,
Jaan Poldaas & Henry Saxe) at Galerie Optica, Montreal, Quebec, October 12 – November 10 1991, co-curated by James D. Campbell and Yvonne Lammerich]

Text: © Yvonne Lammerich. All rights reserved.


* * * * * * *


Introduction: The Emperical Presence / Présence empirique (Barbara Caruso, Jean-Marie Delavalle, Yves Gaucher, Ron Martin, Jaan Poldaas, Henry Saxe )


En tant qu’artiste-conservatrice, j’ai conçu cette exposition et trouvé ma motivation après avoir observé que l’abstraction, forme d’art éminemment significative de notre époque, souffrait d’un tragique manque d’échanges, tant dans le public que chez les artistes Canadiens.

En quittant l’Europe pour m’établirau Canada, en 1960, j’ai eu un choc que je ressens encore : contrairement aux Américains ou aux Européens, tous les artistes qui, ici, se sont engagés dans ce type de recherche ont la plupart du temps travaillé, ces vingt dernières années, dans un isolement relatif. C’est précisément pour initier un dialogue et commencer à combler ce manque que la présente exposition a lieu, malgré son échelle réduite et sa représentativité serrée.

En entamant la dernière décennie du XXe siècle, l’abstraction en art a presque 100 ans. Son existence a coïncidé avec des transformations sociales, politiques et culturelles majeures, sans parler des révolutions technologique et scientifique. Les six artistes réunis ici ont intégré et compris le nouveau code que ces progrès spectaculaires ont créé et c’est en ces termes que leurs œuvres nous abordent.

Comme nous acceptons de plus en plus de nous voir comme le produit des conditions matérielles et de la matière, et de voir celles-ci comme tributaires de nos manipulations, une équation nouvel le se fait jour entre la conscience matérielle intrinsèque de l’être humain et la conscience que nous surimposons à celle-ci.

L’esprit et le corps semblent constamment engagés dans un processus d’auto reconstruction, non seulement dans les limites corporelles mais aussi au-delà. Cela se produit, entre autres, via la création d’images, ou lecture de la matière, et via le déploiement de l’imagination dans la formulation d’une équation nouvelle, d’un lien.

Les six artistes de l’exposition s’appliquent tous à élaborer cette expérience. Ils s’en remettent entièrement aux possibilities plastiques et mécaniques qu’elle offre, de même qu’aux possibilités intrinsèques qu’a chacun de nous. Ni le concepteur ni le témoin de l’image n’ont besoin de conventions restrictives. La réciprocité de la relation intègre ces œuvres tant à ce que nous connaissons qu’à ce que nous pouvons connaître, à ce que nous sommes qu’à ce que nous pourrions devenir.

Nos aptitudes intellectuelles nous sont finalement apparues comme des potentialités qui ne se réalisent que dans une pratique, dans l’apprentissage de leur usage. De même, nos conceptions du matériau et de la matière doivent être perçues comme des constructions intellectuelles à acquérir. Les œuvres de Caruso, Delavalle, Gaucher, Martin, Poldaas et Saxe manifestent justement cette réalisation. De là leur << présence empirique >>.

Texte: © Yvonne Lammerich. Tous droits de reproduction réservés.


The Centre for Contemporary Canadian Art
The Canadian Art Database: Canadian Writers Files

Copyright ©1997, 2020. The CCCA Canadian Art Database. All rights reserved.